De 4-5 luni printre transportatorii de marfa se susoteste – in parcari, pe la garaje, in benzinarii, in cafenele- cam am peste tot in lungul si latul Europei, acolo unde se pot intalni soferii romani. Pachetul mobilitate, Europa cu doua viteze, schimbarea legislatiei in transporturi, detasarea, timpul de odihna, cam astea sunt subiectele dezbatute in ultimile luni.
« Multi dintre noi nu intelegem mare lucru, iar zvonurile astea nu fac decat sa ne puna pe ganduri», marturiseste un sofer/proprietar al unei companii mici. « Ne intrebam tot mai des ce putem face noi firmele mici, care avem 4, 5 sau 15 angajati, cu 3-5 camioane in leasing ? Cine ne reprezinta sau cine ne explica ce se intampla ? Sa putem sa decidem in functie de realitate, nu de susoteli si de zvonuri », a declarat acesta.

In ajutorul lor venim cu precizari si raspunsuri referitoare la urmatoarele intrebari :
1. Ce schimbari de legislatie aduce pachetul mobilitate ?
2. Cand intra in vigoare aceste schimbari?

Pachetul Mobilitate contine modificari ale legislatiei europene in domeniul transportului international de marfuri astfel :

1.1. Modificarea Regulamentului 561/2006, referitor la timpii de odihna si conducere

– soferii pot sa ceara întoarcerea acasa la intervale regulate la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru ; nu se precizeaza daca este vorba de adresa din buletin a soferului sau despre sediul companiei ;
– interzice ca pauza de 45 de ore sa fie petrecuta in cabina camionului ; totusi, in cazuri exceptionale, soferii pot depasi timpul pentru condus, cu scopul de a ajunge acasa pentru odihna obligatorie de la finalul saptamanii, cand se afla foarte aproape de casa ;
– sunt permise doua pauze saptamanale reduse consecutive, daca sunt petrecute in afara tarii de resedinta, dar vor fi obligatoriu urmate de o pauza de 45 de ore in cea de-a treia saptamana.

1.2. Tahograful inteligent II

– introducerea tahografului inteligent cu incepere din anul 2023, pentru modele mai vechi de camioane ;
– introducerea tahografului inteligent la vehicule sub 3,5 tone pana in iunie 2026 ;

1.3. Modificarea Regulamentului 1071&1072/2009, privind accesul la piata si cabotajul

– 3 operatiuni de cabotaj in 7 zile, cu o perioada de 4 zile fara operatiuni de cabotaj in acelasi stat membru
– incalcarea regulilor de cabotaj presupune pierderea licentei de transport;
– vehiculul trebuie sa se intoarca in statul membru de origine cel putin la fiecare opt saptamani

1.4. Detasarea soferilor

– se adopta un cadru juridic clar in vederea aplicarii regulilor de detașare în transporturi, pentru a preveni abordările naționale diferite in acest domeniu ;
– nu se aplica transportului international de tranzit si transportului bilateral, pentru care se permit inca doua curse de legatura

2.Intrarea in vigoare a modificarilor legislative aduse de pachetul mobilitate se va face dupa aprobarea in plenul Parlamentului European si publicarea in Jurnalul legislativ al UE (estimat ca iunie 2020), in etape astfel :

– modificarea Regulamentului 561/2006, privind timpul de odihna, intra in vigoare in 20 de zile de la publicarea in Jurnalul UE ;
– regulile privind detasarea se vor aplica in termen de 18 luni de la publicarea in Jurnalul UE ;
– regulile privind accesul la piata si intoarcerea camioanelor in tara de originese vor aplica in termen de 18 luni de la publicarea in Jurnalul UE