Aparitia noului coronavirus din China afecteaza din punct de vedere economic fiecare industrie in parte, de la cea alimentara, la vestimentara, divertisment, pana la cea de automobile si tehnologie.

Globalizarea a incurajat marile companii sa dezvolte lanturi globale de aprovizionare, astfel ca economiile au devenit mult mai interconectate decat erau in trecut. Datorita numarului mare de forta de munca, eficienta si cost mai redus, China a devenit tara unde companii gigant ale lumii si-au deschis centre de productie. Insa, odata cu raspandirea virusului, a devenit din ce in ce mai greu pentru acestea sa mentina un ritm normal al muncii, sau sa procure parti esentiale pentru produsele pe care le vand, ajung sa aiba pierderi de milioane de dolari.

In China sunt sute de milioane de consumatori, care cheltuie sume mari pe bunuri de lux, masini ori vacante, insa in contextul actual, in care orase intregi, de milioane de oameni sunt puse sub carantina, toate afacerile au de pierdut, de la cele mici, pana la cele consacrate.

Spre exemplu, brandul Burberry a inchis 24 de magazine, din cele 64 pe care le are pe tot teritoriul Chinei. Marii producatori de automobile, precum Volkswagen, General Motors, Hyundai, Honda, sau Tesla au inchis temporar fabricile, fie au miscorat considerabil programul de lucru. Analistii preconineaza ca productia de automobile din China poate scadea cu pana la 15% in primul trimestru al anului 2020.

Prin comparatie, in timpul epidemiei SARS din 2003, China detinea doar 4% din PIB-ul global, insa acum detine 16%. Desi este prea devreme sa putem prezice intreg impactul economic pe care acest nou virus ar putea sa il aiba la nivel global, economistii sunt de parere ca daca rata imbolnavirilor va scadea si fabricile se vor redeschide, economia nu va avea foarte mult de suferit. Desigur, impactul general asupra economiei va fi determinat de evolutia si raspandirea virusului, iar acest lucru este imposibil de prezis.

Guvernul Chinei incearca, cu toate acestea, sa evite un eventual colaps economic intern si a luat deja masuri in acest sens: a taiat tarifele pentru importurile din SUA si ofera credite mai ieftine pentru afaceri si consumatori. Ramane de vazut, insa, daca aceste masuri vor fi suficiente pentru a contracara efectele economice ale fabricilor si centrelor comerciale inchise, ori zborurilor anulate catre China.